Vandaerobic
You are here: Home \ Vandaerobic

Vandaerobic

Vand som træningspartner.

At træne i vand kan have mange fordele: Vandets opdrift giver dig en oplevelse af vægtløshed, så belastningen på led og knogler nedsættes betydeligt. Træningen er derfor særdeles velegnet til personer, der har behov for dette. Fx personer med løse korsbånd, diskusprolaps, slidgigt eller overvægt.

Opdriften kan hjælpe med at lave en bevægelse lettere, men det kan også give modstand og på den måde gøre en bevægelse vanskeligere/tungere. Hvis man hænger frit i vandet, har man en unik mulighed for at træne kroppes svageste muskler, som er vigtige for stabilitet i kroppen, og som er vanskelige at “få fat i” på land. Mange oplever smertelindring ved at træne i varmt vand.

Får man styrket de svage muskler og dermed sin kropsholdning, er det vejen frem til smertefrihed i hverdagen.

Principperne for vandaerobic er de samme som for vandgymnastik, men tempoet er højere.

Vi træner pulstræning (kredsløbstræning) og udholdenhedstræning via forskellige former for intervaltræning til god musik. For nogle vil det måske også have karakter af styrketræning. At lave gymnastik/aerobic i vand er ikke belastende for leddene pga. vandets opdrift. I vandet kan man derfor både hoppe og løbe, selvom det er helt umuligt at gøre på land. Vi lægger dog først og fremmest vægt på, at du laver øvelserne rigtigt, så du derved opnår en god stabilitet og kropsholdning, som kan forebygge eller formindske smerter.

Træningen varer 45 min.

Max 8 deltagere